onsdag 23 oktober 2013

Three shades of shopping

Jag är tämligen usel på att shoppa. Därför har jag nästan helt lagt av med konventionell shopping. Dels är det ändå länge sedan jag tyckte att det var roligt, dels är jag blott alltför medveten om det ohållbara och omoraliska i vårt slit- och slängsamhälle, och dels har jag mycket sällan tid. Min shopping kan därför, lite grovt, numera delas in i tre kategorier:

1) Medveten shopping: då lägger jag tid och betydligt mer pengar än jag tidigare skulle ha varit beredd att lägga, på att hitta någon vara som jag verkligen behöver eller verkligen vill ha. Till denna kategori hör t ex de justa och snordyra skor jag köpte i våras. Om de är bättre miljövänligt än några andra skor vet jag inte (fast läder är väl alltid bättre än konstläder miljömässigt, dock är jag mindre säker om det är etiskt bättre), men däremot är jag säker på att jag kommer att hålla efter dem, sköta om dem, gå med dem till en skomakare och få dem lagade ifall de går sönder - och därmed inte behöva köpa några nya sommarhalvårsskor på många år.

2) Desperat shopping: när jag VERKLIGEN behöver nånting OMEDELBART, oftast för att det typ plötsligt blev nytt väder och barnens fötter helt otippat har vuxit två storlekar. Den här typen av shopping behöver inte alltid vara samvetsmässigt askass, även om risken för det förstås är avsevärd; det skriver jag om här. Men rätt ofta är det här den typ av shopping då man trycker undan alla samvetsfrågor och sliter till sig första bästa par gummistövlar på Ica Maxi, för att ens son MÅSTE ha ett par utan hål i sulan med sig till dagis imorgon. Den här typen av shopping försöker jag minimera, men det är också viktigt att acceptera att ingen är perfekt och att det är skönt att det ändå finns gummistövlar på Ica Maxi för desperata situationer.

3) Second hand shopping: min favorittyp av shopping! Dels för att jag generellt är snål och gillar när saker är billiga, och dels för att samvetssnurren i mitt huvud låter mig konsumera ifred på det sättet. Att köpa något begagnat är ALLTID klimatsmartare och miljövänligare än att köpa det nytt, och därför ger jag mig själv i princip fria tyglar när det kommer till begagnat. Barnens kläder, som ju ändå ska växas ur snabbt, är mina bästa begagnat-affärer (ju fler gånger kläderna är tvättade, desto mer läskiga färger och dylikt är dessutom borttvättade), men även till mig själv gillar jag att handla begagnat.
 
Det fina med detta är att både kategori 1 och 3 med framgång kan skötas på nätet. Om man har lite tid att lägga på sin nätshopping, t ex därför att man råkar vara förkyld och tar varje tillfälle att få stanna kvar i sin sköna säng, kan man minimera shoppingen ur kategori 2, därför att man hinner förutse behov innan de blir desperata. Så idag har jag nätshoppat begagnade vinteroveraller och dito kängor åt barnen, och begagnade träningskläder åt mig själv (kategori 3). Dessutom har jag beställt nya, fina och dyra plåtflaskor åt barnen (de vi hade gick tyvärr sönder när de lades i frysen i somras och glömdes bort.... ehum) och dessutom tjusiga plåtlådor att ha matsäck i (kategori 1). Barnen har aktiviteter (med oss eller skola/dagis) som kräver matsäck flera dagar i veckan, så det är ju bättre att de har ordentliga doningar, tänker jag. Och om jag har råd (vilket jag borde ha, givet att jag precis har handlat två overaller och ett par vinterkängor för under 150 kr istället för 3x400 kr) ska jag börja investera i sängkläder i naturmaterial. Dyrt som synden, men förhoppningsvis hållbart, och förmodligen den enskilt största insatsen jag kan göra just nu för att hålla de giftigaste av dammråttorna borta från vårt hem.
Liten matbox röda katter
Tjusig matlåda i plåt från Ekokul.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar