söndag 1 september 2013

Storkonsument

Gillar ni programmet Konflikt i P1? Det är ett av mina favoritprogram, och eftersom jag sällan hinner lyssna på radio i realtid så brukar jag ladda ned gamla avsnitt på mobilen och lyssna på medan jag t ex handlar mat. Ett bra avsnitt som sändes i våras men som jag lyssnade på först för någon vecka sedan handlar om det höga priset för billiga kläder. Programmet ifrågasatte det billiga och miljövidriga sätt på vilket mode produceras hos de stora kedjorna, och rapporterade om sömmerskornas tillvaro i Bangladesh i synnerhet.

Givetvis var detta inga nyheter, men det är bra att frågan lyfts och hålls aktuell. I min personliga tillvaro har jag blivit betydligt mer shoppingskeptisk över de senaste åren, allteftersom jag har insett att någon annan, någonstans, bär huvuddelen av kostnaden för mina inköp. Jag väljer gärna begagnat när det går, och försöker tänka hellre dyrt och hållbart än dåligt och billigt (ja, jag vet att det inte alltid sammanfaller, men ändå). Och jag har ju tidigare påstått att jag ska bli ännu bättre på att tänka eko/reko även när jag köper annat än mat. Trots detta gav jag mig ut på en rejäl H&M-plundring idag.

En välfylld cykelkorg

Ni vet hur det är: två veckor efter skolstart står man där och river sitt hår och inser att barnen inte har några kläder. Allt som passade före sommaren har blivit för kort i ärmar och ben, och deras strumpor och underbyxor är för trånga eller har fått hål, och den där enda fina tröjan har fått en fläck som inte går bort. Dessutom envisas de med att rulla sig i sandlådan varje dag så att man verkligen MÅSTE ha flera ombyten på lager. Har man sedan inte heller särskilt mycket tid till förfogande så vill man gå till ett ställe där man är säker på att hitta allt man behöver. Då blev det H&M.

I alla fall, jag går inte in på H&M särskilt ofta, och jag blev positivt överraskad! Kläderna nedan är nästan samtliga i ekologisk bomull, helt eller delvis, och grävde man lite bland hyllorna utan att respektera pojk- respektive flick-avdelningarna så gick det att klara sig undan de värsta könsstereotyperna också. En fin kofta avstod jag från, trots att min dotter behöver en sådan, därför att den var sydd i Bangladesh av konventionellt odlad bomull.


Men, säger väl ni nu, vad spelar egentligen ekologisk bomull för roll ifall problemet är att sömmerskorna i Bangladesh har usla arbetsvilkor? Jo, det spelar faktiskt roll ändå (förutom att ekologisk bomull i sig är bättre än konventionell, för planeten som helhet):
  • Ekologiska bomullstyger är hälsosammare att handskas med, även för den som syr kläderna.
  • Genom att köpa kläder i ekologisk bomull på H&M visar jag H&M att jag bryr mig om hur kläderna är framställda - och att jag som konsument är beredd att ta ett etiskt ansvar.
  • Passar jag på att fråga efter fair trade när jag handlar mina kläder så visar jag att det finns ett konsumentintresse även för den aspekten av framställningen.
  • Och slutligen, om jag är intresserad av sömmerskorna i Bangladesh gör mitt statement om vad jag vill köpa större skillnad i H&Ms statistik än att inte handla där alls.
Tro mig, jag är medveten om att även delvis eko-kläder på H&M är ett rätt dåligt val, i alla fall ur reko-synpunkt. Men är man desperat så är man, och det är skönt att veta att man inte behöver gå emot alla sina principer även om man plötsligt upptäcker att barnen har vuxit ifrån en. Bara för att man inte kan vara perfekt jämt behöver man ju inte bli urusel, tänker jag. :)

1 kommentar:

  1. Jag har också lyssnat på det programmet och det var mycket intressant. H&M har ju som sagt en stor makt genom sin storlek och genom att de efterfrågar mer eko-boull borde det också leda till att mindre företag får lättare att följa efter. Mer efterfrågan leder ju till större utbud.

    SvaraRadera