tisdag 26 februari 2013

Nu gör jag dammråttorna hemlösa!

Några saker som brukar listas som allra farligast i kemikalieinnehåll tänker jag försöka börja göra mig av med. Idag ser jag över barnens (och kanske lite min egen) konsumtion av krämer, tvål etc

Blöjor o dyl :
Mina barn är inte längre i blöjåldern, men när de var det var vi ganska noga med att rengöra deras rumpor med pappersservetter och vatten. I skötväskan brukade vi ha våtservetter i reserv, att använda när man inte har tillgång till vatten och måste kunna byta blöja "on the go". Men jag är lättad idag över att vi inte använde våtservetter ständigt och jämt. Hade jag blöjbarn nu skulle jag vidta den åtgärden allra först. Jag skulle också satsa på tvättbara tygblöjor om jag fick barn igen, och använda engångsblöjor på liknande sätt som våtservetterna, alltså för tilfällen då tygblöjor blir för opraktiskt. Livet ska ju fungera också. I badrummet hittade jag i alla fall ett paket våtservetter som är kvar från den tiden. Det åker ut.


Tvål, schampo och balsam:
Både Bamsetvålen och Änglamarkstvålen är svanenmärkta och rekommenderade av Astma- och allergiförbundet. Men Bamsetvålen (som vi också använder till deras hår) har inte ens nån innehållsförteckning!


Änglamarkstvålen innehåller verkar OK så vitt jag kan bedöma, men det verkar ju nästan vara en sport att göra innehållsförteckningarna så svårbegripliga som möjligt. Internationellt (o)gångbara, kanske. I alla fall innehåller tvålen Sodium Laureth Sulfate och PEG-4 Rapeseedamide, två ämnen som gör att tvålen skummar och tar bort fett, men som också är uttorkande och kan ställa till besvär av det skälet. Vidare innehåller den phenoxyethanol, ett ämne som enligt vissa är lika skadligt som parabenerna det ersätter.

Balsamet innehåller både mineraloljor och parabener, det vet jag sedan tidigare. Jag vet också att jag har stått på Ica och läst på baksidan av alla hårbalsamflaskor jag har hittat, utan att hitta en utan dessa ämnen. Men både min dotter och jag har hår som lätt trasslar, så om vi inte kan få det att trassla väsentligt mindre genom att byta schampo, behöver vi använda någon form av balsam.

Krämer:
Vi använder i princip inga krämer på barnen. Nån gång ibland kan de bli fnasiga på kinderna eller nariga om näsorna om de är förkylda. Då brukar jag smörja med lite olivolja på en bomullstuss. Själv använder jag en (ekomärkt) ansiktskräm från Nuxe som jag har köpt på apoteket, och även ett läppbalsam av samma märke. Enligt förpackningen är min kräm fri från "parabener, mineraloljor, syntetiska färgämnen och animaliska ingredienser", men innehållsförteckningen är jättelång. Och den innehåller enligt paketet 63% ingredienser av naturligt ursprung.... varifrån kommer resterande 37%?

Ibland använder vi också en handkräm från Weleda, som verkar OK så vitt jag kan bedöma. Innehållsförteckningen på den finns här.

Tandkräm:
Hu. Det var här jag tappade modet. Jag pallade inte att kemikaliekolla mer. Direkt efter att jag gjort denna genomgång beställde jag istället en omgång ekologiska tandborstar, tandkräm, tvål, balsam och schampo härifrån. Återkommer med utvärdering av dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar