torsdag 17 januari 2013

På värmning

Nu är det rätt kallt här, ned till -10. Bilen drar en massa extra bränsle och släpper ut en massa extra avgaser om man kallstartar den, både för att det extra bränslet ger extra avgaser och för att katalysatorn inte funkar förrän motorn har hunnit värmas upp. Dessutom sliter kallstarter på motorn. Så kom ihåg att ställa timern och sätta i sladden till motorvärmaren!

























Enligt Konsumentverket är det läge att sätta igång motorvärmaren ca 90 minuter innan man vill köra iväg när det är sånt här väder. Jag provar så ett tag, så får vi se om bilen verkar nöjd med det.

Överhuvudtaget kör vi bil lite onödigt mycket nu, men jag har svårt att förmå mig till något annat när det är mycket snö och alla är förkylda. Min cykel har frusit på ettans växel, min cykelhjälm är trång om jag vill ha en varm vintermössa på huvudet också, jag har ont i halsen och mina vinterstövlar är obekväma att gå långt i.... det finns ursäkter av varierande slag att åberopa! Men jag är i alla fall hygglig på att ta bussen de dagar jag inte hämtar eller lämnar på dagis. Och så fort jag har tillfrisknat från förkylningen ska jag ta in cykeln och tina upp växlarna så att jag kan använda den igen. Lovar!

























Jag läste på den här sidan att det numera finns sms-styrda motorvärmare. Man sätter dem alltså inte på timer utan styr dem med mobilen - vilken grej! Tänk er att slänga iväg ett sms till motorvärmaren innan man hoppar in i duschen på morgonen! Det vore verkligen idealiskt för nån som jag som egentligen inte vill bestämma kvällen före om jag ska köra bil, cykla eller åka buss nästa morgon, utan känna lite på dagsformen och tidsramen på morgonen.... Framtiden nästa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar