måndag 31 december 2012

Årsredovisning

Man borde väl göra något slags årsredovisning här. Jag strukturerar den utifrån mina vanliga slagord:

Eko
Ja, det har jag verkligen jobbat på under 2012. Vi handlar ekologiskt när vi kan, och vi har handlat mer begagnat än någonsin. Däremot har vi varit ute och flugit en del, och så har vi förstås kört bil. Men jag vill ändå gärna ge oss godkänt; vi hade kunnat köra bil bra mycket mer än vi gör, och vi är i allmänhet också duktiga på att samåka och fylla bilen om vi ändå kör. Min man är bättre än jag på att ta cykel och cykelkärra när han handlar mat. Det skulle jag kunna förbättra till nästa år.

Vidare behöver jag sätta mig själv lite på prov när det gäller större investeringar. Under 2012 har vi köpt både ny torktumlare och ny TV och självklart valt energiklass A. Men om vi kommer oss för med (och har råd med!) att köpa en ny soffa under 2013 hoppas jag att jag har mod, styrka och ekonomi för att stå upp för att den ska vara utan framskyddsmedel. Samma sak om vi köper ny dator. Kläder borde vi också kunna köpa det vi köper nytt ekologiskt i större utsträckning.

Under 2012 tycker jag att jag har blivit bättre på att underhålla det jag har, vilket ju är en viktig del av eko-tänket. Köper man något ska det hålla ett tag. Jag har tagit för vana att städa ur tvättmaskin och tumlare ordentligt nån gång i månaden (kyl och frys sköter maken med den äran), och jag har städat bilen både invändigt och utvändigt, bytt trasiga glödlampor etc i samband med däckbyten, besiktning och service. Barnens och mina egna kläder har jag lappat och lagat lite (strumpbyxor som går sönder i tårna, eller fingervantar som får hål i en finger topp, t ex, tar ju fem minuter att laga och håller för flera extra användningar då. I barnens jackor har jag bytt ut trilskande blixtlås, och inte har jag fegat på att sätta ett eller annat pepparkakshjärta i jeanstyg på byxor som någon har ramlat sönder knäna på heller.

Reko
Fairtrade har jag tänkt mer på i år än tidigare. Jag har vid flera tillfällen avstått från att konsumera något om jag har vetat att det inte är politiskt sunt (såsom avokado från Israel eller konventionellt odlade bananer). Mitt vin, mina bananer, kaffe och te har jag valt ekologiskt (och i förekommande fall rättvisemärkt) därför att jag vet att just dessa grödor är allra värst att odla konventionellt p g a besprutning. Dessutom odlas de i fattiga länder där giftet är illa reglerat och medvetenheten är låg. (Vinet är undantaget här, eftersom jag bemödar mig om att välja europeiskt vin som inte har rest så långt.) Detta tänker jag fortsätta med under 2013, och dessutom sträva efter att tänka likadant när det gäller elektronik, möbler etc.

Under 2012 skrev jag äntligen in mig som månadsgivare till Läkare utan gränser, och jag bidrog till flera insamlingar till internflyktingar  i Syrien och Sudan via Röda korset. Jag deltog i flera av Amnestys projekt för att uppmärksamma samvetsfångar. Under 2013 skulle jag vilja ha ett fadderbarn, vi har bara inte bestämt via vilken organisation vi tror på än. Helst ska det vara så att man kan få ha kontakt med barnet per brev så att det dessutom blir en pedagogisk övning för mina egna barn, som behöver få lära sig att alla inte har det lika bra som de själva, och att människor trots det är ganska lika varandra överallt. Så det vore juste om kommunikationen kunde ske på ett språk som jag kan skriva och läsa, det vill säga engelska eller franska.

Delvis PK
Min hemmaodling får nog räknas som delvis PK. Den har vi haft mycket glädje av även om den inte var så produktiv i mängder räknat. Till nästa år ska vi utöka ytan lite men satsa på färre grödor. Jag kommer att fortsätta fundera över samhället, könsrollerna, kapitalismen och det goda livet under 2013 (och kanske skriva lite mer om sådant?) - men jag lovar förstås inte att jag kommer att lyckas hitta några godtagbara svar!

Nu är det nyårsfirande och på det rent personliga planet så lovar jag att stressa mindre och inte reta upp mig på småsaker. Om jag klarar det blir det trevligare för både familjen (som slipper mitt otrevliga, snäsiga jag) och för mig själv (som slipper hårda och dömande tankar om mig själv). Jag tänker börja 2013 med att stressa av rejält, läsa några böcker, virka och umgås med man och barn.

Gott nytt år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar