fredag 10 augusti 2012

Kräftskiva


 

Ikväll ska jag på kräftskiva, tjohej vad kul det ska bli! Jag tar med mig kittet ovan, samt ett flaska vitt: 
- En dill- och korianderbaserad blombukett till värdinnan (man taget vad man haver); 
- En halv flaska OP som en vän medförde förra året när det var jag som ordnade kräftskivan men som har stått orörd sedan dess (man tager vad man haver, igen);
- Ett halvt kilo svenska kräftor från Saluhallens fiskdisk (man får vad man betalar för). Jag är uppvuxen med kräftfiske i en västgötsk å. Faktiskt är några av mina allra vackraste barndomsminnen från när man smög omkring där i mörkret med ficklampa och tog upp håvarna för att se om det var några kräftor på dem, och sedan fick följa med ut i den gistna ekan för att vittja burarna. Så att köpa frusna, importerade kräftor i en pappkartong på ICA bär mig emot. Äter man kräftor endast en gång om året så är det värt sitt pris att köpa de godaste, tycker jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar