lördag 25 augusti 2012

Change that zipper! Hur man reparerar en PoP-jacka med havererat blixtlås

Jag är inget ess på att sy, verkligen inte. Men friskt vågat etc. Och om nån annan funderar på att reparera dragkedjorna på sina Polarn&Pyret-jackor kan det vara bra att det någonstans på internet finns någon form av handledning. Så håll till godo: så här gjorde jag.

HUR MAN REPARERAR EN POP-JACKA MED HAVERERAT BLIXTLÅS


 

Efter att ha konstaterat att inget vanligt blixtlåsknep längre bet på dessa jackor (stearin på blixtlåset hjälper om det kärvar, att klämma till själva dragmojängen med en tång funkar om blixlåset kalvar, dvs går upp nedifrån, och byta ut enbart själva dragmojängen kan man också göra om det är den som har pajat) satte jag saxen i dem. Särskilt i den blå. Den blev sedan min trial-and-error-jacka och blev i slutändan funktionell. Men inte så värst snygg....


Med den vita jackan utvecklade jag därför en lite bättre teknik. Till att börja med struntade jag i att klippa bort den trasiga dragkedjan. Jag tog bara bort själva dragmojängen och lämnade resten för att ha något att nåla fast den nya dragkedjan i. 
Det nya blixtlåset jag köpte var några centimeter för långt, så jag löste det genom att vika in den för långa änden bakom kragen upptill. Det var lite tjockt att sy i, men det gick.
 
 
Sedan stängde jag jackan för att kontrollera att det blev prydligt - och att dragkedjan hamnade mitt på jackan - istället för mer åt ena kanten som jag lyckades med på den blå jackan....


















Sedan sydde jag, med så mycket försiktighet jag kunde, fast båda sidorna av den nya dragkedjan med vanlig raksöm. Man bör undvika såna nybörjarmissar som jag alltid får till, inklusive trasslande undertrådar och avbrutna symaskinsnålar.... Men drabbas man av sånt så kan man ju lösa det också! Man svär bara lite, räknar med att det tar extra tid, och sedan biter man ihop och börjar om. Tror mig, jag har provat. Man bör sy alla sömmar två gånger också, särskilt i ändarna av dragkedjan, och vara noga med att fästa genom att sy fram och tillbaka ett par gånger, så att den nya dragkedjan verkligen sitter fast ordentligt.

I slutändan blev det så här. Den ser inte precis som ny ut, men om man inte granskar dragkedjan riktigt noga så lägger man inte märke till att den har blivit utbytt.  Den här vita jackan lagade jag i början av sommaren någon gång, så vi har använt den i två månader nu utan att blixtlåset har givit efter.
Jag är stolt över att även en sy-ovan människa som jag klarar detta. Det tilltalar min snåljåpsgen; det är ju inte rimligt att slänga bort en finfin jacka bara för att inte blixtlåset funkar längre!
Berätta gärna: hur går det för er med dragkedjorna?

2 kommentarer:

  1. Tack! Ska se om jag vågar mig på det där :-)

    SvaraRadera
  2. Vad kul, jag har också skrivit ett blogginlägg om hur man byter blixtlås, finns här: http://www.miljotankar.blogspot.se/2013/04/om-att-laga-klader-och-att-byta-blixtlas.html

    SvaraRadera