torsdag 5 juli 2012

Jordgubbsyra!

Vid min ica-butik prisdumpades det jordgubbar idag. Vi har ju jordgubbar i trädgårdslandet men det blir ju inte precis några mängder där, så när jag såg att småländska gubbar kostade 10 kr/litern var jag - kvalificerad snåljåp som jag är - inte sen att slå till på ett flak. Eko är de väl inte precis, för de är ju rätt långväga och vad de har besprutats med kan man ju inte veta. Men jag är beredd att ta risken.

Hittills har jag åstadkommit en smulpaj, 2,5 syltburkar och 12 enliterspåsar av användningsklara jordgubbar i frysen. Det blir finfint om man blir safthågad (när vi har druckit upp all flädersaften....), eller sylthågad, smoothiehågad, eller (allra troligast i min familj!) smulpajhågad i vinter. Jag har ju lagt några doser rabarber i frysen också redan. 
Några svarta vinbär får vi knappt i år, eftersom jag har flyttat omkring buskarna (grannarna byggde en garageuppfart precis mitt emot vinbärsbuskarna så att de fick en avgasdusch varje gång de startade bilen, så jag grävde helt enkelt upp dem och planterade om dem i ett annat hörn av trädgården). De verkar få några bär, men bara lagom åt barnen att hobbyplocka. En buske röda vinbär och en buske krusbär (vilka jag har ärvt av min storasyster som hade en invasion av bärbuskar på sin tomt), har jag också grävt ned, men de gillar inte alls att flyttas så de ger inget alls i år. Men vänta bara, de växer fint och verkar trivas prima på sitt nya ställe så nästa år kommer de att krylla av bär!

2 kommentarer:

  1. Vilken tur med jordgubbarna. Jag har tyvärr inte sett några billiga jordgubbar i år.
    Du har en fin blogg!

    SvaraRadera