söndag 10 juni 2012

På vinst och förlust

Märkligt nog kom alla grönsaker som jag förodlade inne upp. Jag hade verkligen inte räknat med det, så jag hade inte alls plats för dem i min enda odlingsbädd! Lite mesig har jag blivit också, eftersom nästan allt som jag förodlat inne och sedan planterat ut har strukit med. Förutom broccolin och fänkålen (varav några faktiskt överlevde) gäller det gurkan som jag satte ut härom dagen - den ser tämligen ynklig ut. Å andra sidan var problemet just att den såg ynklig ut inne också. Och det samma började gälla rödbetor, kålrabbi, purjolök, selleri och blomkål, som alla växte i gamla äggkartonger och hade det tämligen trångt om rötterna. Så något måste i vilket fall göras!

 
Jag tog en gammal trälår och ställde ut den i trädgården.

 
I med lite tidningspapper i botten, lite ris på det och så typ hela innehållet i komposten. Lite lagom halvförmultnat så där, nån äkta kompostmylla har vi inte än. Rejält med vatten på det för att det skulle sätta sig lite grann.
 
Och så ett ynkligt litet lagen överbliven planteringsjord överst. Ner i detta åkte alla de stackars grönsakerna. Om någon av dem klarar sig blir jag glad - annars tänker jag strunta i att förodla saker som ska ned i trädgårdslandet inne nästa år. Det räcker så bra med dem som ska stå ute i krukor faktiskt.

 
Men kanske, kanske att några klarar sig? De är ordentligt avhärdade, i alla fall, och några av dem såg  livskraftiga ut. Återkommer med rapport!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar